آموزش ببین

آموزش صفر تا صد به زبان ساده
×

تبلیغات در گوگل

خانه » Uncategorized » تبلیغات در گوگل
گوگل ادوردز-تبلیغات گوگل چیست؟-

admin

درباره نویسنده
زمان انتشار : 2015 روز پیش دسته بندی : Uncategorized
امتیاز خود را ثبت کنید

تبلیغات در گوگل چیست؟ معرفی کامل گوگل ادوردز و انواع قیمت گذاری

تبلیغات نباید هزینه‌ی بدون بازگشت باشد. لزومی هم ندارد همه آن را ببینند، از شیرینی فروش محله گرفته تا یک دانشجوی سال اول معماری! وقتی جایی به اسم گوگل ادوردز هست که می‌تواند تبلیغ شما را به کسانی که دنبالتان می‌گردند، نشان دهد و فقط زمانی که مشتری آن را دید، از شما پول می‌گیرد، پس دیگر چه دغدغه‌ای باقی می‌ماند؟

اگر تبلیغات را سرمایه‌گذاری برای موفقیتِ کسب‌وکار می‌دانید و اهل گفتنِ “یا شانس یا اقبال” نیستید، گوگل ادوردز یک پاسخ قطعی برای شما است. 

ما هم در این مقاله تلاش کرده‌ایم که هر آنچه برای آشنایی و شروع کار با گوگل ادز لازم دارید، برای شما گردآوری کنیم. (همین ابتدا بدانید گوگل ادز نام جدید گوگل ادوردز است 🙂

مباحث اصلی مطرح شده در این مقاله:  

  • گوگل ادز چگونه کار می‌کند؟
  • سئو بهتر است یا تبلیغ در گوگل؟
  • کمپین‌های تبلیغاتی گوگل کدامند؟ (5 مورد که پرکاربرد هستند)
  • اصطلاحات کار با گوگل ادز  (13 مورد اساسی)
  • انواع روش پرداخت هزینه گوگل ادز برای ایرانی‌ها
  • قیمت‌گذاری و هزینه‌ی تبلیغات در گوگل و.. 

گوگل ادز چیست؟

گوگل ادز یک بستر تبلیغاتی آنلاینِ ارائه شده توسط Google است که در ابتدا گوگل ادوردز (Google AdWords) نام داشت اما در سال 2018 نام تجاری این سرویس به Google Ads تغییر یافت.

این سرویس به شما کمک می‌کند تا تبلیغ خود را به مخاطبان هدفتان، در هر جایی از گوگل و وب‌سایت‌های همکار آن، نشان دهید. این بستر تبلیغاتی از موتور جستجو گوگل (Search Engine Results Page – SERP) و یوتیوب گرفته تا سایت روزنامه گاردین که همکار گوگل است و برنامه‌های تلفن همراه را در بر گرفته است. به همین دلیل تبلیغ کنندگان می توانند با استفاده از گوگل ادوردز، ترافیک هدفمندی را از هر جایی که مخاطبشان در آن حضور دارد، به وب سایت خود هدایت کنند و به این ترتیب شاهد افزایش نرخ تبدیل و فروش خود باشند.

نمونه تبلیغات گوگل ادز در صفحه جستجو

در تصویر زیر نمونه‌ای از نمایش تبلیغ در صفحه جستجوی گوگل را می‌بینید:

نمونه تبلیغات Google Ads در صفحه جستجو گوگل

همانطور که می‌بینید تبلیغات گوگل ادوردز با اینکه مشابه نتایج جستجوی ارگانیک هستند، اما با علامت Ad پیش از آن‌ها و در بالای صفحه نتایج جستجوی گوگل (SERP) قرار گرفته‌اند. این یک فرصت عالی برای آگهی دهنده است زیرا لینک او، اولین نتیجه در Google است و در بیشتر مواقع توجه بازدیدکنندگان به لینک‌های اول جلب می‌شود.

تبلیغات کلیکی گوگل چیست؟

تبلیغات کلیکی گوگل یعنی اینکه سیستم پرداخت در گوگل ادز، PPC یا همان Pay-Per-Click است و شما تنها به ازای کلیک روی تبلیغتان هزینه پرداخت می‌کنید نه نمایش آن. بنابراین نمایش تبلیغ در گوگل رایگان است و اگر کسی بر روی آگهی شما کلیک نکند، با اینکه تبلیغ شما دیده شده است، گوگل از حساب شما پول کم نمی‌کند.

 

مزیت ‌های تبلیغات در گوگل

اگر قصد تبلیغ در دنیای دیجیتال را دارید اما نمی‌دانید بودجه خود را کجا هزینه کنید، بعد از خواندن مزیت های تبلیغات در گوگل حتما تصمیم خود را خواهید گرفت:

1. با گوگل ادز در زمان درست در مکان درست هستید

Google Ads به شما این امکان را می‌دهد که هم از طریق تلفن همراه و هم دسکتاپ، تبلیغات خود را به موقع به مخاطبانِ هدف نشان دهید. این بدان معناست که در لحظه‌ای که مشتریان ایده آل شما از طریق جستجوی گوگل، گوگل پلی و… به دنبال محصولات و خدماتی می‌گردند که مانند محصولات یا خدماتتان است، شما آنجا حضور داشته باشید و در صفحه نتایج ظاهر شوید. به این ترتیب، وقتی مخاطبان شما به دنبالتان می‌گردند، شما در بهترین جای ممکن دیده می‌شوید و این همان به موقع بودن و در زمان درست در مکان درست بودن است.

2. با گوگل ادوردز نتایج تبلیغات خود را آنالیز کرده و آن را بهبود دهید

Google AdWords به شما کمک می‌کند تا تبلیغات خود را تجزیه و تحلیل کنید. با توجه به نتایج این تحلیل، تنظیمات تبلیغ مثل مخاطب، متن آگهی، زمان و مکان انتشار و… را بهبود ببخشید و رفته رفته تبلیغتان را بهینه کنید تا به دست افراد بیشتر و صحیح‌تری برسد. به این ترتیب کسب و کار شما می‌تواند به همه اهدافی که از راه‌اندازی این کمپین تبلیغاتی داشته، برسد.

3. تبلیغات در گوگل ادز برای هر بیزینس و بودجه‌ای ممکن است

بدون توجه به اندازه کسب و کارتان، شما می‌توانید تبلیغات خود را متناسب با هر بودجه‌ای تنظیم کنید. ابزار Google Ads به شما این فرصت را می‌دهد که ماهانه برنامه‌ریزی کنید و حتی در هر لحظه از زمان، هزینه تبلیغاتی خود را متوقف یا حذف کنید.

 

تفاوت سئو و ادوردز برای رتبه گرفتن در گوگل

شما برای قرار گیری در صفحه اول گوگل 2 راه دارید: سئو و گوگل ادوردز

گوگل ادورز
                         مقایسه مکان قرار گیری لینک در صفحه نتایج گوگل، با سئو و ادوردز

بدست آوردن رتبه سایت در گوگل با سئو

برای رتبه گرفتن در گوگل توسط سئو، باید سایت و محتواهای شما بهینه باشند. همچنین گوگل باید شما را به عنوان یک سایت معتبر شناسایی کند که این کمی زمان می‌برد و برای سایت‌هایی که تازه فعالیت خود را شروع کرده‌اند زمانبرتر هم خواهد بود. اما در عوض شما روی بهبود سایت خودتان هزینه می‌کنید و برای قرارگیری در صفحه اولِ نتایج، هزینه‌ای نمی‌پردازید. در نتیجه سئو در بلندمدت یک نتیجه پایدار برایتان رقم می‌زند.

تبلیغ از طریق گوگل برای رتبه گرفتن سایت

با تبلیغ از طریق گوگل حتی اگر سایتتان از اعتبار و سابقه کمی برخوردار باشد، شما می‌توانید با پراخت هزینه به گوگل، در صفحه اول نتایج و حتی بالاتر از نتایج سئو ظاهر شوید. در واقع این یک روش میانبر و پولی برای رسیدن به صدر نتایج گوگل است. اگر تازه کارتان را شروع کرده‌اید و هدفتان هرچه سریعتر دیده شدن است، گوگل ادز این امکان را برای شما فراهم کرده است.

سئو بهتر است یا گوگل ادوردز

سئو باعث اعتمادسازی و گوگل ادوردز باعث سرعت بخشیدن به دیده شدن شما می‌شود. پس هر دو برای موفقیت کسب و کار لازمند و بهترین حالت، انتخابِ هر دوی آن‌هاست. اما اگر در حال حاضر نمی‌توانید هر دو را به طور موازی پیش ببرید، با توجه به موقعیت و هدف خود تصمیم بگیرید.

اگر کاملا آمادگی لازم برای ارائه خدمات یا محصولات به مشتری را دارید اما تازه وب سایت را راه‌اندازی کرده‌اید گوگل ادز انتخاب خوبی است. اما اگر هنوز تکلیفتان با سایت و نوع مخاطبتان روشن نشده، با سئو و تولید محتوا سعی کنید بازار و مخاطب خود را بشناسید سپس با گوگل ادز موفقیت خود را سرعت ببخشید.

اصطلاحات مهم گوگل ادوردز

در این قسمت به توضیح معنی 13 اصطلاح و مفهوم گوگل ادز که در ادامه مقاله به دفعات استفاده شده‌اند، می‌پردازیم. شما برای کار با پنل گوگل ادوردز و همچنین درک بهتر نحوه تبلیغ در گوگل، باید معنای این اصطلاحات را بدانید.

1.Ad Auction چیست؟

Ad Auction سیستم مزایده و حراج گوگل ادز است که وقتی کسی عبارتی را در گوگل جستجو می‌کند به کار می‌افتد تا مشخص شود 1) کدام تبلیغ برای آن عبارت کلیدی نمایش داده شود، 2) هر تبلیغ در چه جایگاهی قرار بگیرد. گوگل این کار را با در نظر گرفتن 2 فاکتور زیر انجام می‌دهد:

  1. Quality Score یا همان امتیاز کیفی تبلیغ
  2. Bid یا همان قیمت پیشنهادی برای هر کلیک روی تبلیغ

2. Quality Score چیست؟

تعریفی که گوگل از امتیاز کیفیِ تبلیغ یا همان Quality Score ارائه کرده: “برآوردی از نرخ کلیک (CTR)، ارتباط تبلیغ با عبارت کلیدی (Ad Relevance) و تجربه کاربر از صفحه فرود (Landing Page Experience) شما است. هر چه عدد امتیاز کیفی بیشتر باشد منجر به کاهش قیمت و گرفتن موقعیت‌های بهتر در تبلیغ می‌شود. ”

عدد امتیاز کیفی بین 1 تا 10 (10 بهترین امتیاز) است.

۳. Bidding چیست؟

Bid حداکثر قیمتی است که به ازای هر کلیک روی تبلیغتان، حاضرید به گوگل بدهید و به این پیشنهاد قیمت‌ هم Bidding گفته می‌شود. با این حساب شاید تصور کنید که هر چه قیمت بالاتری پیشنهاد دهید، جایگاه بهتری هم برای نمایشِ تبلیغ نصیبتان می‌شود. اما این چنین نیست و نباید Quality Score را فراموش کنید.

۴. Ad Rank چیست؟

اد رنک به انگلیسی Ad Rank، امتیاز نهایی‌ای است که گوگل هنگام Auction (مزایده گوگل ادز) طبق فرمول زیر، به تبلیغ شما می‌دهد و بر اساس این امتیاز، تبلیغ‌ها را با هم مقایسه می‌کند.

 

اد رنک (Ad Rank) = حداکثر مبلغ پیشنهادی شما (x (Max. Bid امتیاز کیفی تبلیغ (Quality Score)

 

فرض کنید اد رنک تبلیغ شماره (1) با حداکثر مبلغ پیشنهادی 2 دلار و امتیاز کیفی 8 مساوی با 16 است. همچنین اد رنک تبلیغ شماره (2) با حداکثر مبلغ پیشنهادی 3 دلار اما امتیاز کیفی 5 مساوی با 15 است. در نتیجه تبلیغ شماره (1) بالاتر از تبلیغ شماره (2) در صفحه نتایج گوگل (SERP) نشان داده می‌شود، علی رغم اینکه تبلیغ شماره (2) قیمت بالاتری پیشنهاد داده است.

بنابراین قبل از اینکه مبلغ پیشنهاد خود را در کمپین Google Ad افزایش دهید، باید تمرکز خود را بر QS افزایش دهید. هرچه Quality Score شما بالاتر باشد، هزینه‌های تبلیغ شما پایین‌تر  و جایگاهتان بهتر خواهد شد.

۵. Google Ads Campaign چیست؟

کمپین تبلیغاتی گوگل ادز (Google Ads Campaign) مجموعه‌ای از تنظیمات مرتبط به تبلیغات شماست که شامل بودجه، محدوده جغرافیایی مورد هدف، زمان نمایش تبلیغ، مبلغ مزایده، زبان و… است. کمپین‌ها برای سازماندهی دسته‌های مختلف خدمات و سرویس‌های شما کاربرد دارند. این کمپین‌ها انواع مختلفی دارند مانند: ویدیویی، اپلیکیشن، خرید، شبکه جستجوی گوگل و… .

۶. Ad Group در گوگل ادوردز  چیست؟

هر کمپین شامل یک یا چند گروه تبلیغاتی یا همان اد گروپ (Ad Group) است. به عنوان مثال یک فروشگاه اینترنتی لوازم خانگی می‌تواند 2 اد گروپ مجزا برای محصول ماشین لباسشویی و محصول یخچال داشته باشد که زیرمجموعه کمپین فروش (Sales) باشند. شما در هر گروه تبلیغاتی باید 4 مورد زیر را مشخص ‌کنید:

  • متن آگهی (Ad Copy)
  • کلمات کلیدی هدف (Keywords)
  • صفحه فرود (Landing Page) مرتبط با تبلیغ
  • اد اکستنشن (Ad Extensions) یا همان افزونه‌های تبلیغ

۷. کلمات کلیدی در گوگل ادوردز

کلمات کلیدی (Keywords) در گوگل ادوردز همان عبارت‌های هستند که می‌خواهید در موردشان تبلیغ کنید. این عبارت باید با آنچه که کاربران تایپ و جستجو می‌کنند منطبق باشند. پس شما باید برای تبلیغ خود، کلمات کلیدی که با سرچ کاربرانتان منطبق است پیدا کنید و بدانید قرار است با جستجوی چه چیزهایی، تبلیغ شما نمایش داده شود.

به عنوان مثال، کسی که تایپ می‌کند “نحوه استفاده از پرینتر Canon” نتایجی را می‌بیند که کلمات کلیدی آن‌ها چیزی مانند “پرینتر Canon” باشد.

۸. کلمات کلیدی منفی چیست؟

کلمات کلیدی منفی یا Negative Keywords لیستی است که شما نمی‌خواهید در آن‌ها رتبه بگیرید. با مشخص کردن این لیست، Google شما را از مزایده این کلمات بیرون می‌کشد. معمولا، این کلمات به کلمه کلید‌های شما مرتبط و نزدیک هستند اما به دلایلی خارج از حوزه پیشنهادی برای رتبه بندی و تبلیغ پولی هستند. مثلا اگر هدف شما رنک شدن در عبارت کلیدی دوره آموزش زبان انگلیسی باشد و هدفتان در لندینگ پیج، ثبت نام در دوره باشد، مسلما کسی که آموزش رایگان زبان انگلیسی جستجو می‌کند مخاطب شما نیست. در نتیجه کلمه “رایگان” از کلمات کلیدی منفی برای شما خواهد بود.

دلیل اهمیت کلمات کلیدی منفی

علت اهمیت Negative Keywords در این است که اگر تبلیغ شما به افراد اشتباه نشان داده شود و آن‌ها هم رویش کلیک کنند، باید هزینه پرداخت کنید در حالیکه آن بازدیدکننده هیچ سودی به شما نرسانده است.

۹. صفحه فرود یا لندینگ پیج چیست؟

صفحه فرود (Landing Page) در گوگل ادز همان صفحه‌ای از وبسایت شماست که مخاطب بعد از کلیک روی تبلیغتان، واردش می‌شود. ظاهر و محتوای این صفحه باید کاملا برای تجربه کاربری خوب و بهینه شده باشد و همچنین کاربر را به سمت اقدامی که می‌خواهید هدایت کند.

۱۰. Ad Extension در گوگل ادز چیست؟

اد اکستنشن یا همان افزونه‌های تبلیغ به شما این امکان را می‌دهد که بدون هیچ گونه هزینه اضافی، تبلیغات خود را با اطلاعات بیشتری تکمیل کنید. Ad Extension ها در یکی از پنج دسته زیر قرار می‌گیرند:

اد اکستنشن لینک سایت (Sitelink Extensions)

با چند لینک اضافه، آگهی شما بزرگ‌تر و بازتر نشان داده می‌شود. همچنین باعث جلب توجه بیشتر شده و سریع‌تر کاربر را به سمت لینک مورد نظر هدایت می‌کند. به این ترتیب نرخ کلیک (CTR) هم افزایش پیدا می‌کند.

اد اکستنش لینک سایت sitelink extension در گوگل ادز

 

                                                             نمونه اکستنش لینک سایت Sitelink Extension در گوگل ادوردز

 

اد اکستنشن شماره تماس (Call Extensions)

این اکستنشن به شما اجازه می‌دهد که شماره تلفن خود را در تبلیغ بگنجانید تا مخاطب راه سریع‌تری برای ارتباط با شما داشته باشد. اگر تیم خدمات مشتری دارید که آماده پشتیبانی این تماس‌ها و تبدیل مخاطب به مشتری است، حتما شماره تلفن خود را به تبلیغ اضافه کنید.

نمونه اد اکستنشن شماره تماس (Call Extensions) در تبلیغات گوگل ادوردز

 

                                                       نمونه اکستنشن شماره تماس در تبلیغات گوگل ادز

اد اکستنشن موقعیت مکانی (Location Extensions)

با اضافه کردن موقعیت مکانی خود به تبلیغ، گوگل می‌تواند برای اینکه کاربر راحت‌تر شما را پیدا کند، به او یک نقشه‌ هم پیشنهاد دهد. این Extension برای افرادی که فروشگاه دارند عالی است. از طرف دیگر برای کسانی که در انتهای جستجوی خود “… در نزدیک من” تایپ می‌کنند هم نتایج خوبی نشان می‌دهد.

اد اکستنشن موقعیت مکانی location extension در گوگل ادز

 

                                             مثال اد اکستنشن موقعیت مکانی (Location Extension) در گوگل ادز

اد اکستنشن اپلیکیشن (App Extensions)

این Extension یک لینک برای دانلود اپلیکیشن شما از استور ایجاد می‌کند و از اتلاف وقت برای پیدا کردن برنامه در استور جلوگیری می‌کند.

نمونه اد اکستنشن اپلیکیشن (App Extensions) در تبلیغات گوگل ادوردز که در نتایج جستجوی گوگل دیده می‌شود.

                نمونه اکستنشن اپلیکیشن در تبلیغات گوگل ادوردز که در نتایج جستجوی گوگل دیده می‌شود.

اد اکستنشن تخفیف‌ها (Offer Extensions)

با استفاده از این آیتم در گوگل ادز، می‌توانید تخفیف‌ را در تبلیغاتتان نشان دهید تا مخاطب با دیدن تخفیف، ترغیب شود که به جای آگهی رقبا، روی لینک شما کلیک کند.

اد اکستنشن تخفیف offer extension در گوگل ادز

 

                                            مثال اد اکستنشن تخفیف (Offer Extension) در گوگل ادز

1۱. نرخ کلیک (CTR) چیست؟

نرخ کلیک یا CTR – Click Through Rate نسبت تعداد کلیک‌های روی آگهی بر تعداد بازدیدکننده‌های آگهی است. CTR بالاتر نشان دهنده آگهی با کیفیت‌تر است که با هدف جستجو مطابقت داشته و کلمات کلیدی مرتبط را هدف قرار داده است.

1۲. نرخ تبدیل (CVR) چیست؟

نرخ تبدیل CVR – Conversion Rate نسبت انجام اقدام مورد نظر (مثل ثبت نام در یک فرم) بر تعداد کل بازدیدها از صفحه است. به بیان ساده، CVR بالا، به این معنی است که لندینگ پیج شما یک تجربه کاربری خوب ارائه کرده و بیزینس را به هدفش از این تبلیغ رسانده است.

1۳. ریمارکتینگ چیست؟

ریمارکتینگ (Remarketing) یا ریتارگتینگ (Retargeting) به معنای بازاریابی مجدد و تبلیغ برای کسانی است که قبلا با شما در فضای آنلاین آشنا شده‌ و تعامل کرده‌اند (مثلا وارد وب سایت شما شده‌اند) اما هنوز تبدیل به مشتری یا حتی Lead نشده‌اند.

گوگل ادز به کمک کوکی‌ها (cookies)، لیست ایمیل و… امکان ریمارکتینگ را برای شما فراهم می‌کند. این کار نرخ بازگشت سرمایه (ROI) شما را خیلی زیاد می‌کند چون اکثرا بازاریابی افرادی که قبلا با شما آشنا شده‌اند ساده‌تر از افرادیست که اصلا شما را نمی‌شناسند.

تبلیغات در صفحه اول گوگل چگونه است؟

وقتی یک کاربر موضوعی را در گوگل جستجو می‌کند، گوگل لیستی از نتایج را طبق تصویر زیر به او نشان می‌دهد. همان طور که می‌بینید در ابتدا و انتهای این صفحه، لینک‌های تبلیغی و در میان صفحه، نتایج طبیعی گوگل یعنی آن سایت‌هایی که با سئو رتبه گرفته‌اند، قرار دارند.

تبلیغات گوگل در بالا و بعضا در پایین صفحه نتایج جستجو، قرار می‌گیرند.
                           تبلیغات گوگل در بالا و بعضا در پایین صفحه نتایج جستجو، قرار می‌گیرند.

اما اینکه هر تبلیغ در کجای این صفحه قرار گیرد و تبلیغ دهنده به ازای هر کلیک روی آگهی، چقدر هزینه باید پرداخت کند، به سیستم مزایده Ad Auction و رتبه دهی گوگل ادوردز ربط دارد.

سیستم Auction گوگل ادز چطور کار می‌کند؟

گوگل برای رتبه بندی آگهی‌های مربوط به یک عبارت کلیدی، ابتدا از سیستم مزایده Auction استفاده می‌کند. این بدان معنی است که بازاریابان یک کلمه کلیدی خاص در Google را هدف قرار می‌دهند و مانند شرکت در یک مزایده، پیشنهاداتی را به ازای هر کلیک (Cost Per Click -CPC) روی تبلیغشان ارائه می دهند و به این ترتیب وارد رقابت با دیگران بر سر رنک شدن در آن کلمه کلیدی می‌شوند.

 

همانطور که قبلا گفتیم، پیشنهاد قیمت بالا و بودجه تبلیغاتی زیاد، لزوما باعث قرارگیری تبلیغ شما در رتبه اول نمی‌شود!

چون Google همیشه ترجیح می‌دهد بهترین نتیجه را به جستجو کننده نشان دهد. به همین دلیل علاوه بر هزینه پیشنهادی، Quality Score تبلیغ را هم در نظر گرفته و سپس به آگهی امتیاز می‌دهد. همان امتیازی که اد رنک نام دارد و مشخص می‌کند تبلیغ شما در ردیف چندم و با چه قیمتی نشان داده شود.

Auction در گوگل ادز چه زمانی انجام می‌شود؟

مزایده بین تبلیغ‌ها هر بار که کسی در Google جستجو ‌کند، اتفاق می‌افتد. در واقع گوگل به طور اتوماتیک و به ازای هر بار که عبارتی توسط کاربر جستجو می‌شود، امتیاز کیفی (Quality Score) و مبلغ پیشنهادی (Bid) هر تبلیغ دهنده را بلافاصله بررسی می‌کند و و با مشخص کردن رتبه آگهی‌ها (Ad Rank)، نتایج را به کاربر نشان می‌دهد.

توجه:

باید بدانید که تبلیغات در گوگل ادز لزوماً به معنای جای گیری در رتبه اول صفحه نتایج گوگل نیست. به این دلیل که احتمالا بیزینس‌های زیاد دیگری هم وجود دارند که می‌خواهند با تبلیغ در آن کلمه کلیدی رتبه بگیرند. همچنین داشتن بودجه و پیشنهاد قیمت بالا هم به معنای قرار گرفتن در اولین رتبه نیست. با Quality Score خوب ممکن است ببینید که رتبه شما بهتر و CPC (هزینه به ازای هر کلیک) شما کمتر از یک شرکت بزرگ است که در لیست 500 Fortune قرار دارد.

 

نحوه کار با گوگل ادوردز چگونه است؟

برای اینکه بتوانید از گوگل ادز استفاده کنید باید متناسب با آگهی خود ابتدا یک هدف و سپس یک کمپین تبلیغاتی راه‌اندازی کنید:

اهداف تبلیغات در گوگل ادز

مرحله اول تبیلغ در گوگل ادوردز، مشخص کردن هدفتان است. گوگل ادز برای اینکه کار شما راحت‌تر شود، طبق تصویر زیر از شما می‌خواهد که یکی از این 7 هدف را برای تبلیغات خود انتخاب کنید. همچنین گوگل ادز کمپین‌های مناسب برای تحقق هر هدف را هم مشخص کرده است:

اهداف تبلیغ در گوگل ادز

1. Sales: برای هدف افزایش فروش به صورت آنلاین، درون برنامه‌های موبایل، فروش تلفنی یا حتی فروش در مغازه‌ها مناسب است.

کمپین‌ها: Search, Display, Shopping, Video, Smart

2. Leads: برای دریافت لید و سرنخ از مخاطبان بالقوه مناسب است و همچنین دعوت آن‌ها به انجام یک اقدام خاص.

کمپین‌ها: Search, Display, Shopping, Video, Smart

3. Website Traffic: ورود افراد مناسب به وب سایت شما را بیشتر می‌کند.

کمپین‌ها: Search, Display, Shopping, Video

4. Product and Brand Consideration: مردم را تشویق می‌کند تا محصولات یا خدمات شما را جستجو کرده و بررسی کنند.

کمپین‌ها: Display, Video

5. Brand Awareness and Reach: دستیابی به طیف عظیمی از مخاطبان را ممکن می‌کند تا آگاهی از برند اتفاق بیفتد.

کمپین‌ها: Display, Video

6. App Promotion: برای افزایش تعداد نصب و تعامل با اپلیکیشن مناسب است.

کمپین‌ها: App

7. Local Store Visits and Promotions: مشتری‌های زیادی را به محل فیزیکی شما مثل مغازه، رستوران و… هدایت می‌کند.

کمپین‌ها: Local

5 کمپین تبلیغاتی گوگل ادز که پرکاربرد هستند

  1. Search –  کمپین در شبکه جستجوی گوگل
  2. Display – کمپین در  شبکه نمایش گوگل
  3. Shopping – کمپین در بخش خرید در گوگل
  4. Video – کمپین ویدیویی
  5. App – کمپین اپلیکیشن

کمپین شبکه جستجوی گوگل (Search)

کمپین شبکه جستجو گوگل یا همان Google Search Network – GSN، برای تبلیغات متنی است که در صفحه نتایج جستجو گوگل نمایش داده می‌شوند. وقتی مخاطب جستجویی متناسب با محصول یا خدمت شما در گوگل انجام دهد، می‌تواند تبلیغ شما را ببیند. در واقع تبلیغ شما در جایی که اکثرِ کاربران ابتدا در آن به دنبال اطلاعات می‌گردند، دیده می‌شود. همچنین یکی از مزایای کمپین جستجو این است که اجازه می‌دهد تبلیغ شما در شبکه گسترده جستجوی گوگل که گروهی از وب سایت‌ها و برنامه‌های مرتبط با جستجو است هم، به نمایش دربیاید.

تبلیغات در جستجوی گوگل کجا نشان داده می‌شود؟

در کمپین Search گوگل ادز، تبلیغات با نماد “AD” سیاه رنگ در کنار URLشان و در بالا یا پایین صفحه نتایج جستجو در سایت گوگل، گوگل پلی، صفحه Shopping و گوگل مپ قرار می‌گیرند. همچنین در سایت‌های جستجویی که پارتنر گوگل هستند هم نشان داده می‌شوند.

تبلیغات در سرچ گوگل (مثال)

به عنوان مثال، در اینجا تبلیغات کمپین جستجو برای کلمه کلیدی “خرید لپ تاپ” آمده است:

نمایش تبلیغ در گوگل ادز برای عبارت کلیدی خرید لپ تاپ
Responsive Search Ads چیست؟

تبلیغات واکنشگرا یا ریسپانسیو در کمپین جستجو (Responsive Search Ads) به شما اجازه می‌دهد چند نوعِ مختلف عنوان و توضیحات آگهی بنویسید تا گوگل خودش بهترین ترکیب برای نشان دادن به کاربر را انتخاب کند.

قبلا عنوان و توضیحات کوتاه تبلیغ ثابت بود و هر بار یکسان به جستجوگر نشان داده می‌شد. اما الان در تبلیغات ریسپانسیو، هر بار که مخاطبی جستجو می‌کند، عنوان تبلیغ (Title) و توضیحات کوتاه تبلیغ (Description) به طور خودکار عوض می‌شوند. این تغییر کردن تا جایی ادامه می‌یابد که تمام ترکیب‌ها تست شوند و بر اساس نرخ کلیک هر کدام، بهترین و مناسبترین حالت برای مخاطب هدف انتخاب ‌شود.

کمپین شبکه نمایش گوگل (Display)

کمپین‌های نمایش (Display) مخصوص تبلیغات تصویری هستند و به شما کمک می‌کنند تا تبلیغ‌های جذاب بصری خود را در بین میلیون‌ها سایت و اپلیکیشن مثل Gmail یا Google Play پخش کنید. در واقع Google شبکه‌ای از وب سایت‌ها در صنایع مختلف دارد که دارای تعداد زیادی مخاطب هستند و به Google Display Network معروف هستند. این وب سایت‌ها همان فضاهایی هستند که برای نمایش تبلیغ‌های تصویری استفاده می‌شوند.

نمونه کمپین تبلیغاتی در شبکه نمایش گوگل (Google Display Network)
                    نمونه کمپین تبلیغاتی در شبکه نمایش گوگل (Google Display Network)

Google همچنین به شما این امکان را می‌دهد که تبلیغات خود را در بستر Gmail و در قسمت Promotion انجام دهید:

 

کمپین تبلیغاتی در جی میل gmail ad گوگل ادز

 

                                                            نمونه تبلیغ گوگل ادز در Gmail

مزایا و معایب استفاده از شبکه نمایش گوگل

برخی از مزایای استفاده از Google Display Network، میزان Reach بالا و دسترسی به مخاطب است. Google با داشتن بیش از دو میلیون وب سایت پارتنر، به بیش از 90٪ از کل کاربران اینترنت دسترسی دارد تا اطمینان حاصل شود که تبلیغ شما به بیشترین کاربر ممکن نشان داده می‌شود.

در ضمن خود تبلیغ هم در شبکه Display گوگل، از نظر سبک و فرمت انعطاف پذیر است. تبلیغ شما می‌تواند یک فایل gif، متن، فیلم یا تصویر باشد.

البته تبلیغات در شبکه نمایشی گوگل جنبه‌های منفی هم دارد. مثلا ممکن است تبلیغات شما در وب سایت‌هایی که نمی‌خواهید، دیده شود یا در ویدیوهایی که نمی‌خواهید برند تجاری شما با آن‌ها مرتبط شود، نمایش داده شوند. هر چند که این امر در طول چند سال گذشته خیلی مشهود نبوده است.

اگر مراقب باشید که تبلیغات خود را در کجا قرار می‌دهید، Google Display Network می‌تواند مکانی عالی برای کسب لید (Lead) باشد.

کمپین Shopping در گوگل

در کمپین‌های خرید یا شاپینگ (Shopping) می‌توانید لیست محصولات خود را با اطلاعات دقیق مثل قیمت و تصویر، در Google نمایش دهید.

اگر خرده فروش هستید و می‌خواهید محصولات خود را بهتر بفروشید، کمپین Shopping برای شما ایده آل است. چون در نتایج جستجو و همچنین برگه خرید Google ظاهر می‌شوند. حتی صاحبان فروشگاه می‌توانند از تبلیغات فروش محلی استفاده کنند تا مخاطبان آن‌ها تبلیغ محصولاتی را ببینند که در نزدیک موقعیت فیزیکیشان است.

این تبلیغات می‌ توانند به عنوان تصاویر در صفحه نتایج جستجو ظاهر شوند:

کمپین Shopping در گوگل ادز

 

                                              نمونه کمپین Shopping در گوگل

یا در بخش خرید Google هم دیده شوند:

 

کالاهای نمایش داده شده در بخش Shopping گوگل

 

                                                             بخش Shopping در گوگل

اگر محصول فیزیکی دارید، کمپین تبلیغاتی Shopping می‌تواند با نمایش محصول به مشتریان، منجر به دریافت لیدهای مناسبی شود.

 

کمپین ویدیویی (Video)

تبلیغات ویدئویی قبل یا بعد (و گاهی اوقات در وسط) فیلم‌های YouTube و سایت‌های دیگر، به مدت 6 تا 15 ثانیه نمایش داده می‌شوند.

تبلیغات کمپین‌های ویدئویی انواع مختلفی دارند. مثل تبلیغات ویدیویی قابل رد شدن (Skippable) و غیر قابل رد شدن (Unskippable) یا اینکه 5 ثانیه اول غیرقابل رد شدن باشد و در ادامه بیننده بتواند آن را Skip یا رد کند.

 

کمپین ویدیویی گوگل ادوردز video campaign

 

        نمونه کمپین ویدیویی گوگل ادوردز و محل‌هایی که تبلیغ شما در یوتیوب دیده می‌شود.

همچنین در چیدمان‌ها و بنرهای مختلفی که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، می‌توانید تبلیغات تصویری در یوتیوب داشته باشید. در واقع شما می‌توانید در یوتیوب جایی را که می‌خواهید تبلیغتان به شکل بنر نشان داده شود، کانال‌های (Channels) مورد نمایش و حتی نوع مخاطبانتان (رده سنی و…) مشخص کنید.

تبلیغات گوگل در گوشی با کمپین اپ (App)

کمپین برنامه موبایل یا اپ (App)، به شما کمک می‌کند تا کاربران جدیدی برای اپلیکیشن خود پیدا کنید و فروشتان از طریق اپ را افزایش دهید. این نوع کمپین اطلاعات برنامه شما را به طور خودکار بهینه می‌کند و تبلیغاتش را در فضای اندروید، یوتیوب (YouTube)، گوگل پلی (Google Play) و بیش از 3 میلیون سایت و برنامه دیگر نشان می‌دهد.

 

تبلیغات اپلیکیشن را در گوگل پلی (Google Play) برای عبارت Diet App مشاهده می‌کنید.
           تبلیغات اپلیکیشن را در گوگل پلی (Google Play) برای عبارت Diet App مشاهده می‌کنید.

در این مورد شما برای هر اپ، یک تبلیغ مجزا طراحی نمی‌کنید. بلکه متن و اطلاعات تبلیغتان مانند عکس و… بعد از ارائه، به طور خودکار برای تبلیغ آماده می‌شود و الگوریتم برنامه، ترکیب‌های مختلفی از اطلاعات شما را آزمایش می‌کند تا بهترین گزینه تعیین شود.

 

تعیین موقعیت جغرافیایی در گوگل ادز چه اهمیتی دارد؟

برای هر کمپین، یک منطقه جغرافیایی انتخاب می‌کنید تا در آنجا تبلیغ شما نشان داده شود. اگر یک فروشگاه دارید، موقعیت جغرافیایی باید در شعاع مناسبی از فروشگاه شما باشد. اگر فروشگاه آنلاین و محصولات فیزیکی دارید، موقعیت جغرافیایی که مشخص می‌کنید باید متناسب با امکان حمل و نقل شما باشد.

در ضمن تنظیمات موقعیت مکانی شما در محل و رتبه‌ی قرارگیری تبلیغتان نقش مهمی دارد. به عنوان مثال، اگر یک باشگاه یوگا در تهران دارید، وقتی شخصی در تبریز “باشگاه یوگا” سرچ می‌کند، آگهی شما را نخواهد دید چرا که هدف اصلی Google نشان دادن مرتبط‌ترین نتیجه به کاربر است.

گوگل ادوردز ایران (انتخاب ایران در تحریم)

به علت تحریم گوگل ادوردز، شما نمی‌توانید ایران را در زمان انتخاب محدوده مکانی تبلیغات، به طور مستقیم انتخاب کنید. اما این مساله یک راه حل میان‌بر دارد. شما می‌توانید گزینه تمام کشورها (All countries) را انتخاب کنید و بعد با تعیین (Persian) و (English) به عنوان زبان تبلیغات، هدفگذاری خود را ایرانی‌ها قرار دهید. حتی می‌توانید بعد از انتخاب (All countries) کشورهای دیگر را حذف (Exclude) کنید.

تبلیغات در گوگل مپ برای ایرانی‌ها ممکن است؟

با اینکه تبلیغات مکان‌محور در گوگل مپ خصوصا برای افرادی که صاحب مغازه هستند بسیار بااهمیت است اما متاسفانه امکان تبلیغ در Google Map برای ایرانی‌ها وجود ندارد. شما فقط می‌توانید لوکیشن و نام مغازه خود را در گوگل مپ تعریف کنید تا اگر کسی در نقشه گوگل، محصولات یا خدماتی جستجو کرد که مرتبط به کار شماست، گوگل مکان شما را به او نشان دهد.

تبلیغات گوگل برای دامنه ir آیا ممکن است؟

بله. خوشبختانه در حال حاضر این امکان برای سایت‌های ایرانی با دامنه ir وجود دارد اما در سال‌های گذشته پاسخ این سوال منفی بود. یعنی وبسایت‌ها با دامنه دات آی ار (ir.) نمی‌توانستند از خدمات گوگل ادز استفاده کنند. به همین جهت مجبور بودند از ترفندهایی استفاده کنند که در تبلیغ تاثیر منفی می‌گذاشت. مثلا اینکه صفحه فرود تبلیغ را روی یک دامنه با پسوند com. طراحی کنند و… .

کلمات کلیدی در گوگل ادوردز چگونه انتخاب می‌شوند؟

کلمات کلیدی شما در گوگل ادوردز باید با آنچه کاربر جستجو می‌کند مطابقت داشته باشد. به این دلیل که Google بعد از تطابق این دو، تبلیغ شما را نمایش می‌دهد. به همین دلیل تحقیق کلمات کلیدی در نوشتن تبلیغ، به اندازه‌‌ی تولید محتوا و سئو مهم است.

برای این کار گوگل ادز ابزاری رایگان تحت عنوان Google Keyword Planner ارائه کرده تا شما بتوانید کلمات کلیدی مرتبط با بیزینس خود را که بیشترین جستجو را دارند، بیابید.

نمایش کلمات کلیدی مرتبط با عبارت Running Shoes در کیورد پلنرِ گوگل ادز

توجه: در هر اد گروپ (Ad Group) که در کمپین خود ایجاد می‌کنید، می‌توانید چند مجموعه از کلمات کلیدی را هدف قرار دهید (یک تا پنج کلمه کلیدی بهینه است) و Google بر اساس آن‌ها، تبلیغ شما را نمایش می‌دهد.

هزینه تبلیغات گوگل ادوردز چگونه حساب می‌شود؟

هزینه تبلیغات در گوگل ادوردز بر اساس عبارت کلیدی هدف گذاری شده، میزان کلی رقابت در آن و استراتژی قیمت گذاری یا همان Bidding محاسبه می‌شود.

عوامل اصلی که در هزینه تبلیغات تاثیرگذارند عبارتند از: مبلغ پیشنهادی شما در Auction، بودجه، میزان رقابت، هدف گذاری در مخاطب و Quality Score. درضمن، هزینه از تبلیغی به تبلیغ دیگر متفاوت خواهد بود. اگر کلمات کلیدی گران و رقابتی را هدف قرار دهید ، هزینه آنها برای هر کلیک 10 تا 20 دلار است. اینها کلماتی کاملاً رقابتی در صنایعی مانند قانون و حقوق، بیمه، بانکداری و بازاریابی هستند که ارزش خود را با گذر زمان هم حفظ می‌کنند (High Lifetime Values). با این حال، بیشتر تبلیغ کنندگان بسته به زمینه کاری و هدف خود برای هر کلیک بین 0.50 تا 3.00 دلار هزینه می‌کنند.

البته بهتر است بدانید که تبلیغ کنندگان کنترل کامل بودجه خود را دارند و می‌توانند برای کاهش هزینه ها کمپین‌های خود را به مرور زمان بهینه کنند. همچنین شما می‌توانید حداکثر بودجه روزانه برای تبلیغ خود را تعیین کنید. به این ترتیب دیگر بیشتر از آن مبلغ در روز برای تبلیغ هزینه نخواهید کرد، که این مورد به شما کمک می‌کند درک بهتری از میزان بودجه تبلیغات دیجیتال خود داشته باشید.

پرداخت هزینه گوگل ادوردز برای ایرانی‌ها

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، ایران از جانب گوگل تحریم شده است. به همین دلیل شما فقط 2 راه برای شارژ اکانت گوگل ادز و پرداخت هزینه‌های آن دارید:

  1. پرداخت از حساب شخصی در خارج از کشور
  2. پرداخت به کمک آژانس‌های تبلیغاتی واسط

در واقع شما به تنهایی و بدون داشتن حساب بانکی خارج از کشور نمی‌توانید از خدمات گوگل ادز استفاده کنید. اما خوشبختانه این مساله را آژانس‌های بازاریابی با ثبت شرکت در کشورهایی مثل ترکیه، امارات و… برای ایرانی‌ها حل کرده‌اند.

انواع قیمت گذاری کلمات کلیدی در گوگل ادز

شما به طور کلی در 2 حالت می‌توانید روی کلمات کلیدی قیمت‌گذاری (Bidding) کنید:

قیمت‌گذاری دستی Manual Bidding

در قیمت گذاری دستی برای تک به تک کلمات کلیدی، خودتان باید قیمت تعریف کنید. با این استراتژی کنترل کاملی روی هزینه کمپین خود خواهید داشت اما باید دائما قیمت خود را چک کنید چون قیمت‌ها همواره در حال تغییرند.

قیمت‌گذاری اتوماتیک Automated Biding

در قیمت‌گذاری اتوماتیک خود گوگل با توجه به هدفی که دارید، برای شما قیمت‌گذاری را انجام می‌دهد. البته در این مورد برای رسیدن به حالت بهینه‌ باید کمی صبر کنید تا گوگل دیتای لازم را توسط هوش مصنوعی جمع‌آوری کند. در کل گوگل 11 استراتژی بیدینگ اتوماتیک دارد که در ادامه توضیح خواهیم داد:

1. Target Cost Per Action (CPA) Bidding

اگر مهم‌ترین هدف شما از راه‌اندازی کمپین، تبدیل (Conversion) است این نوع قیمت‌گذاری یک تصمیم عالیست. در این حالت هزینه‌ای که حاضرید بپردازید تا کاربر یک اقدام مشخصی را در صفحه فرود شما انجام دهد، مشخص می‌کنید و سپس گوگل بر این اساس، به طور اتوماتیک قیمت کلیک روی تبلیغ شما را مشخص می‌کند.

فرض کنید هدف شما این است که بازدیدکننده روی دکمه “تست رایگان” کلیک کند. برای این اقدام یک قیمت مشخص می‌کنید (CPA) و سپس گوگل هم بر اساس این CPA، قیمت‌ها در کمپین شما را بهینه می‌کند.

2. Target Return on Ad Spend (ROAS) Bidding

این روش قیمت‌گذاری برای کمپینی مناسب است که مهم‌ترین فاکتور موفقیتش، نرخ بازگشت سرمایه باشد. در این روش، عددی که وارد می‌شود با درصد است  و طبق فرمول زیر مشخص می‌شود:

x 100% = Target ROAS هزینه کلیک روی هر تبلیغ ÷ سود مورد انتظار از هر فروش

 

Target ROAS همان نرخ بازگشت سرمایه‌ای است که برای این تبلیغ در نظر دارید. با مشخص کردن این عدد، گوگل به طور اتوماتیک هزینه هر کلیک روی تبلیغ را  بهینه می‌کند تا بیشترین سود را داشته باشید.

3. Maximize Clicks Bidding

هدف این استراتژی دریافت بیشترین میزان کلیک، براساس بودجه روزانه است. یعنی شما بودجه روزانه خود را برای گوگل مشخص می‌کنید و گوگل با آن بودجه حداکثر کلیکی که بتواند را روی آگهی دریافت می‌کند. البته این نوع قیمت‌گذاری خیلی بهینه نیست چون گوگل کیفیت یا ارتباط ترافیک را در نظر نمی گیرد و برای دریافت Lead یا فروش بیشتر مناسب نیست اما اگر بودجه بسیار محدودی داشته باشید یا حجم جستجوی برای کلمات کلیدی محدود باشد، این نوع استراتژی بهترین گزینه است.

4. Maximize Conversion Bidding

یکی از ساده‌ترین روش‌های قیمت‌گذاری گزینه Maximize Conversion است چون فقط باید حداکثر بودجه روزانه خود را تعریف کنید تا گوگل به طور هوشمندانه‌ای و به کمک یادگیری ماشین آن را مصرف کند تا بیشترین تبدیل را داشته باشید.

5. Maximize Conversion Value Bidding

این استراتژی که یکی از جدیدترین شیوه‌های گوگل ادز است، مانند مورد دوم (ROAS) کار می کند. با این تفاوت که دیگر شما نیازی به تعیین ROI ندارید. بلکه فقط کافیست اجازه دهید الگوریتم گوگل، خودش بهترین نتیجه و بازده را براساس بودجه‌تان رقم بزند.

6. Target Impression Share Bidding

تمرکز اصلی این روش هوشمند، آگاهی از برند (Brand Awareness) و دیده شدن توسط حداکثر افراد ممکن است. به عنوان مثال اگر بیشترین میزانِ نمایش در یک عبارت کلیدی خاص مثل کفش بسکتبال را می‌خواهید، فقط کافیست درصد مورد انتظار خود را بنویسید.

البته به خاطر داشته باشید درصدی که وارد می‌کنید فقط یک هدف است و تحققش به عوامل دیگری مثل Quality Score و … دارد. بنابراین حتی اگر هدف شما 90٪ یا 100٪ باشد بعید است بدون تعداد بازدید و کلیک بسیار زیاد به آن برسید. در ضمن این نوع استراتژی فقط مخصوص شبکه جستجوی گوگل (GSN – Google search network) است.

7. (Enhanced Cost Per Click (ECPC

به طور خلاصه این حالت، ترکیبی است از قیمت‌گذاری دستی و اتوماتیک. شما CPC پایه یا همان هزینه پایه به ازای هر کلیک را برای کلمات کلید و اد گروپ‌ها (Ad Groups) مشخص می‌کنید و گوگل با الگوریتم‌هایش آن را بهینه می‌کند.

در این روش گوگل اجازه دارد که مبلغ پیشنهادی (Bid) شما را کم یا زیاد کند تا احتمال فروش بیشتر شود. مثلا اگر یک کلمه کلیدی بسیار رقابتی و CPC شما هم زیاد باشد، گوگل مبلغ پیشننهادی شما را کم می‌کند برای اینکه عملا در این عبارت کلیدی، احتمال تبدیل کم است. همچنین اگر عبارت کلیدی آسان باشد و گوگل تشخیص دهد که با کمی افزایش قیمت، نتیجه خیلی خوبی خواهید گرفت آن کار را انجام می‌دهد.

توجه: این نوع استراتژی Bidding در هر 2 شبکه جستجو گوگل و نمایش گوگل (Search and Display Networks) در دسترس است.

8. Manual CPC Bidding

در این حالت شما به صورت دستی برای تک به تک عبارات کلیدی، قیمت تعیین می‌کنید. این استراتژی کنترل همه چیز را به دست شما می‌سپارد مثلا اگر عبارتی برای شما سودآورتر است خیلی سریع می‌توانید از دیگر کمپین‌ها به بودجه آن اضافه کنید و… . هرچند کنترل بیشتر به معنای صرف زمان بیشتر برای بررسی هزینه‌هاست پس اگر هنوز در Google Ads مهارت کافی ندارید این استراتژی برای شما خوب نیست.

9. (Cost Per Thousand Impressions (CPM

در این حالت که به CPM معروف است قیمت‌گذاری فقط براساس تعداد هر 1000 نمایش مشخص می‌شود. همچنین این استراتژی فقط برای کمپین‌های نمایش گوگل (Display Network) و تبلیغات یوتیوب ارائه می‌شود.

10. (Cost Per Thousand Viewable Impressions (vCPM

این استراتژی یک انتخاب عالی برای کمپین‌های آگاهی از برند (Brand Awareness) است که به روش دستی قیمت‌گذاری می‌شود. در ضمن این مورد هم مثل شماره 9 فقط مخصوص شبکه نمایش گوگل و تبلیغات در یوتیوب است.

11. (Cost-Per-View Bidding (CPV

با استفاده از استراتژی CPV که مختص تبلیغات ویدیویی در گوگل ادز و یوتیوب است، شما به ازای بازدید از ویدئو یا تعاملی که با ویدیو می‌شود و هزینه پرداخت می‌کنید. تماشای ویدیو باید حداقل به مدت 30 ثانیه باشد تا بازدید محسوب شود. مگر اینکه خود تبلیغ، کمتر از 30 ثانیه باشد.

کدام استراتژی Bidding برای شما مناسب است؟

آنچه که بهترین استراتژی Bidding را برای شما مشخص می‌کند؛ هدفتان از کمپین، حجم جستجو و بودجه شما است. با اینکه خود گوگل بهترین نوع را متناسب با کمپینتان پیشنهاد می‌کند اما در این قسمت ما برای 3 هدف مهم زیر، استراتژی‌های مناسب برای قیمت‌گذاری را گردآوری کرده‌ایم:

استراتژی Bidding مناسب برای تبدیل (Conversions)

  • Maximize Conversions
  • Target CPA
  • Target ROAS
  • Manual CPC یا enhanced CPC

استراتژی Bidding مناسب برای افزایش ترافیک وب سایت

  • Maximize Clicks
  • Manual CPC Bidding

استراتژی Bidding مناسب برای آگاهی از برند (Brand awareness)

  • Target Impression Share Bidding
  • CPM
  • vCPM

5 اقدامی که به شما در موفقیت کمپین تبلیغاتی گوگل ادوردز کمک خواهد کرد

1. دامنه کلمات کلیدی خود را گسترده نکنید

در مورد انتخاب کلمات کلیدی خیلی باید دقت به خرج بدهید به همین دلیل آزمایش و تحلیل جزء جدایی ناپذیر کمپین‌های گوگل ادز است. اگر کلمات کلیدی شما گسترده باشند، Google تبلیغات شما را در مقابل مخاطبان اشتباه قرار می دهد ، این به معنی کلیک کمتر و هزینه تبلیغات بیشتر است.

2. تبلیغات بی ربط انجام ندهید

اگر تبلیغ شما با هدف جستجوگر مطابقت نداشته باشد ، کلیک کافی نخواهید داشت. عنوان و متن آگهی شما باید با کلمات کلیدی که در مزایده گوگل ادز مشخص کرده‌اید مطابقت داشته باشد و راه حلی که آگهی شما در تبلیغ ارائه می‌دهد باید  نقطه درد و نیاز کاربر را هدف قرار دهد.

3. امتیاز کیفی (QS) خود را بهبود ببخشید

امتیاز کیفی (QS) شما مشخص می‌کند که رتبه بندی تبلیغتان چیست. هرچه رتبه شما بالاتر باشد ، جایگاه شما نیز بهتر خواهد بود. گوگل امتیاز کیفی شما را به شما می گوید ، اما بهبود آن به شما بستگی دارد.

4. متن تبلیغ متقاعدکننده‌ای برای تبلیغ خود بنویسید

آنچه که باعث می‌شود مخاطب بر روی آگهی شما کلیک کند نه رقیب‌تان، متن عنوان و توضیحات پایینِ آن (Ad Copy) است. باید در عنوان حتما از عبارت کلیدی، نیاز و نقاط درد مخاطب و پاسخی که شما ارائه می‌دهید بگویید.

مثال از عنوان تبلیغ (Title) و متن توضیحات کوتاه (description) تبلیغ در گوگل ادز
                    مثال از عنوان تبلیغ (Title) و متن توضیحات کوتاه (description) تبلیغ در گوگل ادز

5. صفحه فرود تبلیغات خود را بهینه کنید

تلاش شما نباید بعد از انتشار تبلیغ متوقف شود – تجربه کاربر پس از کلیک روی تبلیغ هم به همان اندازه مهم است.

کاربر شما با کلیک روی تبلیغ چه چیزی را می بیند؟ آیا لندیگ پیج یا صفحه فرود کاربر برای تبدیل بهینه شده است، آیا از همان کلمات کلیدی استفاده می کند؟ آیا این صفحه نیاز و درد کاربر شما را برطرف می کند یا به سوال وی پاسخ می دهد؟ کاربر شما باید یک تجربه خوب کسب کند تا اقدامی که می‌خواهید انجام دهد و به اصطلاح تبدیل شود یا Conversion صورت گیرد.

 

آیا شما باید از Google Ads استفاده کنید؟

گوگل رایج‌ترین موتور جستجو در جهان است که روزانه بیش از 5 بیلیون بار در آن جستجو می‌شود و طبق گفته خود گوگل، تبلیغ کنندگان بابت هر 1 دلار که در Google Ads هزینه می‌کنند، 8 دلار درآمد کسب می‌کنند. همچنین طبق آمار سایت hubspot:

  • نرخ کلیک در Google Ads نزدیک به 8٪ است.
  • تبلیغاتِ شبکه نمایش گوگل، هر ماه به 180 میلیون Impression می‌رسد.
  • برای کاربرانی که آماده خرید هستند، تبلیغات کلیکی در گوگل 65٪ کلیک دریافت می‌کند.
  • 43٪ از مشتریان چیزی را که در یک تبلیغ YouTube دیده‌اند، خریداری می‌کنند.

Google Ads برای انواع مشاغل موثر تلقی می‌شود، اما به آزمایش و بهینه سازی نیاز دارد. تبلیغات آنلاین برای رشد هر کسب و کاری ضروری است پس چه بهتر که این تبلیغات هوشمند و کلیکی باشد. همچنین توسط گوگل که بیشترین حجم جستجو و مخاطب را دارد باشد. حتی اگر بودجه شما آنقدر زیاد نیست، قطعاً باید از Google Ads استفاده کنید و شانس خود را برای جذب مشتری بیشتر کنید. هر شغلی که محصول یا خدمات خود را می‌فروشد باید حداقل Google Ads را آزمایش کند زیرا می‌تواند به مشتریانی برسد که فعالانه به دنبال کسب و کار آن‌ها هستند.

 

دوره گوگل ادز

پیش از شروع تبلیغات در گوگل، حتما در یک دوره گوگل ادز شرکت کنید چون نمی‌توان فقط با انتخاب کلمه کلیدی و تعریف بودجه، از گوگل انتظار معجزه داشت. تحلیل روند کمپین در موفقیت تبلیغ شما و بهبود عملکرد آن یک نقش حیاتی دارد. همچنین شما با یادگیری مباحث زیر در دوره گوگل ادز، نه تنها از پس مدیریت پنل خود برمی‌آیید بلکه مهمتر از آن می‌توانید هزینه‌هایتان را هم کاهش دهید.

  • بهینه سازی کمپین
  • نحوه نوشتن متن آگهی موثر
  • گزارش‌گیری حرفه‌ای از گوگل ادز و تحلیل آن
  • آموزش بهبود امتیاز کیفی (Quality Score)
  • آموزش استفاده از امکانات گوگل ادوردز در ایران
  • نحوه آماده کردن صفحه فرود (Landing Page) و خود سایت برای اثرگذاری تبلیغ
  • نحوه کار با کیورد پلنر (Keyword Planner) برای انتخاب بهترین و پرسودترین عبارت کلیدی
  • نحوه پیدا کردن کلمات کلید منفی برای بهینه کردن هزینه تبلیغات
  • مدیریت پنل و راه اندازی انواع کمپین در شبکه جستجو و نمایش گوگل
  • نحوه اتصال گوگل ادز به گوگل آنالیتیکس برای تحلیل یکپارچه عملکردتان
  • چگونگی برطرف کردن مشکلاتی که باعث عدم نمایش تبلیغ می‌شود و…

جمع بندی مقاله گوگل ادوردز چیست؟

در این مقاله از فرانش آموختیم که:

  • گوگل ادز پربازده‌ترین و هوشمندترین روش تبلیغات کلیکی است.
  • ایرانی‌ها هم می‌توانند از گوگل ادز استفاده کنند.
  • تبلیغات در گوگل بر اساس قیمت پیشنهادی شما (Bid) و همچنین کیفیت تبلیغتان (Quality Score) نمایش داده می‌شوند.
  • از گوگل ادز برای اهداف تبلیغاتی متنوعی مانند: افزایش فروش، آگاهی از برند، افزایش نرخ تبدیل، دریافت Lead و .. استفاده می‌شود.
  • در گوگل ادوردز شما می‌توانید متناسب با هدف خود کمپین و استراتژی Bidding (قیمت‌گذاری و مدیریت هزینه) صحیحی انتخاب کنید.

به نظر شما کدام یک از کمپین‌های گوگل ادز در ایران بازدهی بیشتری دارد؟ کسب‌و‌کارها چطور بدانند که بیشترِ مخاطبانشان در شبکه جستجوی گوگل هستند یا یوتیوب و…؟ اگر تا بحال در گوگل تبلیغ کرده‌اید، نتایج شما چه بوده است؟

پاسخ سوالات را در قسمت نظرات همین مقاله بنویسید و اگر درباره خود مقاله سوالی داشتید بپرسید تا با هم در ارتباط باشیم.

 

برچسب ها

یک دیدگاه برای “تبلیغات در گوگل”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *