برنامه نویسی به فکر کردن قوت می بخشد، برنامه نویسی ورزش فکر است، هر فردی باید برنامه نویسی را بیاموزد، این جملاتی است که در حرف های بسیاری از بزرگان و ثروتمندان حال حاضر تکنولوژی مشاهده می شود.
در سه چهار سال گذشته، تلفن های همراه هوشمند نقش پررنگی در زندگی اکثر افراد جوامع پیدا کرده اند؛ به طوری که با پیشرفت سریعشان، جایگزین تعداد زیادی از وسایل و دستگاه های الکترونیکی دیگر هم شده اند. از طرفی با جدی تر شدن بحث حضور تلفن های همراه هوشمند در زندگی کاربران، موضوع تولید نرم افزارها و اپلیکیشن های بروز و کاربردی هم سر و شکل جدیدی پیدا کرده است.
با جا افتادن تلفن های همراه هوشمند، حوزه تولید اپ هم از فعالیتی حرفه ای، به مقوله ای عمومی تبدیل شد و کاربران باهوش تر متوجه شدند با استفاده از ایده های نو و بکرشان می توانند حرف های زیادی در این حوزه برای گفتن داشته باشند. در نتیجه جریان تولید اپ های شخصی که با تغییر رویکرد فروشگاه های عرضه کننده برنامه های موبایل همراه بود، باعث گسترش چشم گیر این صنعت شد.
حالا در سال ۲۰۱۵ طراحی و تولید برنامه موبایل و تبلت به مقوله ای بینهایت جدی و به همان نسبت عمومی تبدیل شده است. البته که ورود به این صنعت هم مثل تمام صنایع دیگر به دانش و برنامه ریزی مناسب نیاز دارد و در مواردی می تواند همراه با ریسک های فراوان باشد.
بر اساس آماری که هر ساله مجله فربس اعلام می کند حدود ۳۰ درصد سرمایه داران دنیا در حوزه فناوری فعالیت دارند و ۸۰ درصد سرمایه داران جوان دنیا نیز در این حوزه هستند.
اندروید نیز به عنوان یک سیستم عاملی که بیش از ۸۰ درصد موبایل ها و تبلت ها را فرا گرفته، به عنوان پیشتاز این صنعت در حال رشد و نمو است. روزانه بیش از میلیون ها برنامه پولی از بازارهای اینترنتی خریداری می شود که هزینه بسیار زیادی را به جیب سازندگانش سرازیر می کند و میلیاردهای جوان بسیاری را به دنیای حال معرفی کرده است که هرکدام برای خود مارک زاکربرگی دیگر شده اند (مارک زاکربرگ مدیر عامل و سازنده فیسبوک است).
در بخش مقدماتی برنامه نویسی اندروید که در محیط اندروید استودیو (Android Studio) آموزش داده شده است، با اصول برنامه سازی در اندروید، اجزای اصلی برنامه های اندروید و ترتیب فراخوانی آنها در برنامه ها آشنا می شویم. کمی در مورد طراحی لایه ها و ظاهر برنامه صحبت می کنیم، هر چند تمرکز اصلی روی مباحث طراحی گرافیکی و لایه ها، به بخش دیگری از آموزش منتقل می شود. در ادامه با Activity ها در اندروید آشنا می شویم، چرخه حیات (Activity Lifecycle) آن را بررسی می کنیم که هر برنامه نویس اندروید باید با آن آشنا باشد. سپس به معرفی ویجت های مختلف و ابزارهای مختلف می پردازیم و برای برنامه نویسی هر کدام از ابزارها مثالی ارائه می دهیم.
فهرست سرفصل ها و رئوس مطالب مطرح شده در این مجموعه آموزشی، در ادامه آمده است:
درس یکم: تنظیمات اولیه برنامه Android Studio، شبیه ساز و اولین پروژه در اندروید
درس دوم: آشنایی با چینش عناصر در اندروید و TextView
درس سوم: آشنایی با رنگ ها و ابزار Button
کار با رنگ ها در اندروید
کار با Button
تعریف رویداد Click و longClick برای Button
درس چهارم: آشنایی با چرخه حیات اکتیویتی در اندروید
تعریف اکتیویتی جدید
جابجایی بین اکتیویتی ها
چرخه حیات اکتیویتی
درس پنجم: منوها در اندروید
تعریف منو از طریق XML
تعریف منوها به صورت دینامیک – از طریق برنامه نویسی
تعریف ساختار منو و زیرمنو
تعریف عملکرد هر گزینه از منو
درس ششم: آشنایی با EditText در اندروید
بررسی ویژگی های مختلف هر EditText از جمله نوع ورودی، تعداد کاراکتر ورودی، رنگ متن، متن راهنما و …
تعریف TextWatcher برای بررسی تغییرات متن هر EditText
درس هفتم: آشنایی با چینش های مختلف عناصر در اندروید
آشنایی با چینش نسبی RelativeLayout
آشنایی با چینش خطی Linear Layout
نمونه طراحی یک فرم از عناصر مختلف
درس هشتم: طراحی یک فرم برای ورود اطلاعات
طراحی فرم
استفاده از عناصر روی فرم
اعتبار سنجی فرم
دریافت اطلاعات وارد شده در فرم
درس نهم: آشنایی با Intent
دریافت اطلاعات فرم و جابجایی اطلاعات بین دو اکتیویتی با استفاده از اینتنت
استفاده از اینتنت برای درخواست پاسخ از اکتیویتی ثانویه
مثال های کاربردی دیگر اینتنت: – باز کردن صفحه پیام رسانی با متن آماده – باز کردن وب سایت – باز کردن شماره گیر اندروید برای تماس
درس دهم: آشنایی با GridLayout و ImageView در اندروید
آشنایی با چینش جدولی در اندروید
آشنایی با ImageView و ویژگی های آن
اجرای انیمیشن های ساده و ترکیبی برای نمایش تصاویر در اندروید
درس یازدهم: پروژه – ساخت بازی Connect3 در اندروید
درس دوازدهم: صوت و تصویر در اندروید
پخش ویدئو در اندروید
پخش صوت در اندروید
آشنایی با ابزار seekBar
ساخت یک پلیر ساده و ابتدایی در اندروید
درس سیزدهم: دیالوگ در اندروید
آشنایی با ProgressDialog در اندروید و بررسی ویژگی های آن
آشنایی با AlertDialog حاوی پیام
نسبت دادن دکمه های مختلف برای AlertDiaog
AlertDialog برای انتخاب یک گزینه یا چند گزینه توسط کاربر
Dialog با ظاهر دلخواه
درس چهاردهم: لیست ها در اندروید
ابزار ListView برای نمایش عناصر لیست
لیست ساده و اولیه در اندروید
افزودن به عناصر لیست
حذف عناصر
درس پانزدهم: لیست اختصاصی
طراحی ظاهر هر سطر از لیست شامل عکس، متن و گزینه های مختلف
نوشتن Adapter اختصاصی برای لیست
درس شانزدهم: آشنایی کامل با Toast و پروژه شخصی سازی Toast در اندروید
درس هفدهم: ابزار RadioButton
ابزار RadioButton و ویژگی های آن
مرتبط کردن چند RadioButton به یکدیگر با استفاده از RadioGroup
دریافت گزینه انتخاب شده
شخصی سازی و دادن Style به هر گزینه با استفاده از XML drawable
درس هجدهم: آشنایی با RatingBar در اندروید
درس نوزدهم: آشنایی با Spinner ساده و طراحی Spinner اختصاصی در اندروید